Pozor na vyhýbací manévr, pokud na vozovku vběhne zvěř
Víme, že se to může stát, a doufáme, že se to nestane nám. Víte, jak zareagovat, když už k takové situaci dojde? Jedete v noci nebo ráno po silnici, když najednou před vaše auto skočí srna. Co je nejlepší udělat, abychom minimalizovali nebezpečí, které hrozí nám a celé posádce vozidla?
Ze statistik Police ČR vyplývá, že pravděpodobnost smrtelné nehody v důsledku úhybného manévru je až 10x vyšší, než při přímém střetu.
V průběhu let 2007 – 2013 policie evidovala skoro 30 tisíc střetů vozidel a zvěře. Z tohoto počtu mělo tragické následky celkem 11 nehod, dalších 51 zahrnovaly vážná zranění a v 453 nehodách figurovala zranění lehká. Počet nehod v důsledku snahy se zvěři vyhnout bylo 2458, přes svůj mnohem menší počet jejich následky byly téměř stejně závažné. Z 2458 nehod jich 9 bylo tragických, 51 s těžkými zraněními a v počtu nehod s lehkým zraněním dokonce i vedou – 550.
Ze srovnání Centra dopravního výzkumu plyne, že při manévru s cílem zamezit srážce je riziko nehody s vážnými následky až desetkrát vyšší.
Mluvčí policejního prezídia Jozef Bocán upozornil na některé nástrahy související s nebezpečným manévrováním:
„Nejde-li střetu zabránit, je lepší se nepokoušet o riskantní manévr. Vozidlo se může stát neovladatelným, hrozí srážka s vozidlem v protisměru či náraz do stromu, opustí-li vozidlo vozovku.“Jak riziko střetu se svěří snížit
Podle průzkumu provedeného pojišťovnou Generali zažila srážku se zvířetem téměř polovina všech českých řidičů. Proto je důležité vědět, jak takové situaci předcházet a jak reagovat.
Pokud uvidíte přes silnici přeběhnout jednu srnu, je vysoce pravděpodobné, že jí budou následovat i další, proto je nejlepším řešením zpomalit a vypnout dálková světla. Tento postup je naštěstí většině řidičů známý, konstatuje Jiří Cívka z Generali. „Tyto dvě možnosti označila za správný postup drtivá většina dotazovaných v našem průzkumu. Zároveň Češi přiznávají, že pokud uvidí na silnici zvěř, zpozorní, jestli zvířat nejde přes cestu víc, což je zejména u srnčí zvěře obvyklé.“
Po střetu se zvěří označte místo a zvěř nezachraňujte
Pokud už ke srážce se zvířetem dojde, musí být postup řidiče následující. Pokud je to možné, řidič musí zastavit, zapnout výstražná světla a před místo srážky v dostatečné vzdálenosti umístit na vozovku výstražný trojúhelník.
Výsledky průzkumu Generali potvrzují, že řidiči tento správný postup znají. Úsměvné a zároveň varující byly odpovědi, že by šoféři zvířeti na prvním místě poskytli první pomoc. Zraněné zvíře by totiž svého „zachránce“ mohlo vážně zranit.“
Policejní prezidium k tomu ústy Jozefa Bocána přidává: „Řádné označení místa dopravní nehody je z pohledu bezpečnosti naprostý základ. Zraněnou zvěř by řidič neměl ze silnice sám odklízet, protože poraněná zvěř mu může způsobit zranění. Jakmile to situace dovolí, je potřeba kontaktovat policisty na lince 158, kteří následně vyrozumí správce příslušné honitby, který se o zvěř postará.“
Pokud po střetu se zvěří dostanete chuť na zvěřinu, je důležité si uvědomit, že naložení a odvezení zabitého zvířete po srážce (například s cílem ho zkonzumovat) je nelegální. Průzkum Generali naštěstí poukazuje na to, že čeští řidiči jsou si toho vědomi „Skoro devadesát procent řidičů si je vědomo, že sraženou zvěř si v žádném případě ponechat nesmí. Někteří by si ale zvíře ponechali s tím, že za ni myslivcům zaplatí. Tak to ale nefunguje a dokonce je to trestné.“ upozorňuje Jiří Cívka z Generali.
Možnosti pojištění střetu se zvěří
Srážku se zvěří pojišťovny klasifikují jako havarijní riziko, pro které je zapotřebí mít uzavřené havarijní pojištění nebo připojištění jako součást povinného ručení. U některých pojišťoven se připojištění může vztahovat pouze na střet se zvěří, tzn. divoká zvěř a u některých pojišťoven připojištění kryje riziko střetu se zvířetem, tedy divokým i domácím.
30. 6. 2015